»» AHKAM E NAMAZ
سؤال 8 ـ اگر کسى نماز قضاى واجب به گردن دارد مى تواند نماز مستحبى بخواند؟
جواب) در صورتى که وقت نماز قضاى واجب تنگ نباشد مى تواند نماز مستحبى بخواند.
نماز قبل از وقت
سؤال 7 ـ شخصى یقین داشته که وقت نماز رسیده است، یا از راه معتبر، دخول وقت براى او ثابت شده و نماز خوانده، بعد فهمیده که نمازش قبل از وقت بوده، آیا نماز او صحیح است؟
جواب) در فرض مذکور اگر تمام نمازش قبل از وقت بوده، نماز باطل بوده و اعاده آن واجب است ولى اگر بداند در اثناء نماز او، وقت داخل شده، نماز او صحیح است اگرچه احتیاط مستحب آن است که نمازش را اعاده کند.
وقت فضیلت نماز مغرب و عشاء
سؤال 6 ـ وقت فضیلت نماز مغرب و عشاء چیست؟
جواب) وقت فضیلت نماز مغرب از اول مغرب است تا هنگامیکه سرخى طرف مغرب (شفق) از بین برود و وقت فضیلت نماز عشاء از زمانى است که سرخى طرف مغرب (شفق) از بین برود تا زمان ثلث اول شب و تعجیل در وقت فضیلت، افضل است.
وقت نماز صبح
سؤال 5 ـ وقت فضیلت نماز صبح را بیان بفرمائید؟
جواب) وقت فضیلت نماز صبح از فجر صادق (اذان صبح) تا ظاهر شدن سرخى طرف مشرق است و در این وقت فضیلت، هرچه زودتر بخواند افضل است.
نیت نماز مغرب و عشاء بعد از نیمه شب
سؤال 4 ـ اگر کسى نماز مغرب و عشاء را تا نیمه شب شرعى نخوانده آیا از نیمه شب تا اذان صبح به نیت اداء باید بخواند یا قضاء؟
جواب) در صورتى که اضطراراً نماز مغرب و عشاء را قبل از نیمه شب نخوانده مثل اینکه خوابش برده و یا فراموش کرده، تا اذان صبح به نیت اداء بخواند ولى در صورتى که عمداً آن را به تأخیر انداخته بنابر احتیاط واجب باید فوراً به انجام آن مبادرت نموده و آن را بدون نیت
آخرین مهلت نماز عشاء
سؤال 3 ـ وقت خواندن نماز عشاء تا چه زمانى است؟
جواب) آخر وقت نماز عشاء براى مختار نصف شب است، و اگر نخواند باید بنابر احتیاط واجب بعد از نیمه شب تا اذان صبح بدون نیت اداء و قضا آن را فوراً بجا آورده و اما براى مضطر به جهت خواب یا فراموشى تا طلوع فجر صادق امتداد دارد. و بنابر احتیاط واجب شب را از اول غ
نیمه شب شرعى
سؤال 1 ـ آیا نیمه شب شرعى بین غروب خورشید تا طلوع آفتاب است یا تا اذان صبح؟
جواب) نیمه شب، بنابر احتیاط واجب حدّ وسط بین غروب خورشید و طلوع فجر صادق (اذان صبح) مى باشد.
زوال
سؤال 2 ـ مراد از زوال چیست؟
جواب) نیمه روز را زوال مى گویند و روز از لحظه طلوع خورشید تا لحظه غروب آن به حساب مى آید.
پوشش و لباس نماز گزار PDF چاپ پست الکترونیکی
نماز خواندن با لباسى که در آن محتلم شده
سؤال 11 ـ آیا با لباسى که در آن محتلم شده ایم میتوانیم نماز بخوانیم؟ آیا لباس نجس است یا نه؟
جواب) اگر آلوده به منى باشد ، نجس است و نماز در آن صحیح نیست .والله العالم .
نماز خواندن در لباس چرمى مشکوک
سؤال 12 ـ اگر با لباس چرمى که از کشورهاى غیر اسلامى آمده نماز بخواند ولى شک داشته باشد که این چرم از جنس پوست حیوانات بوده یا از جنس مواد شیمیایی است آیا نمازش صحیح است؟
جواب) در فرض مذکور نماز خواندن در آن لباس مانعى ندارد.
عدم رعایت پوشش در حال نماز
سؤال 9 ـ اگر زن بفهمد که در حال نماز پوشش واجب را رعایت نکرده تکلیفش چیست؟
جواب) در صورتى که در حین نماز ملتفت شود که جائى از بدن او مثل مو یا گردن یا جاهاى دیگرى که پوشاندنش واجب است را نپوشانده بنابر احتیاط واجب نمازش را تمام نموده و اعاده کند، اما اگر بعد از نماز متوجه شود که در حین نماز از روى غفلت و نسیان، پوشش واجب خود را
پوشاندن روى پا و کف پا در نماز بانوان
سؤال 10 ـ آیا خانمها در هنگام نماز روى پا و کف پا را (مثلا در حال سجده یا تشهد) باید بپوشانند؟
جواب): پوشاندن روى پا تا مچ براى بانوان لازم نیست ولى براى اینکه اطمینان کند که مقدار واجب را پوشانده است باید مقدارى پایین تر از مچ ها را هم بپوشاند و همچنین احتیاط مستحب این است که کف پاها را هم بپوشاند.
مکان نمازگزار PDF چاپ پست الکترونیکی
نماز خواندن در هواپیما و قطار
سؤال 14 ـ آیا نماز خواندن در هواپیما و قطار جایز است و در صورت جواز چگونه باید مراعات قبله را بنمائیم؟
جواب) نماز خواندن در اتومبیل و کشتى و ترن و مانند اینها، هنگامى که ایستاده اند مانعى ندارد اما در صورتى که در حال حرکت بوده به گونه اى که مانع از آرامش بدن نمازگزار و انجام واجبات نماز اختیارى باشد صحیح نمى باشد، مگر اینکه به واسطه تنگى وقت یا جهت دیگر نا
نماز خواندن جلوى قبر معصومین و ضریح ائمه (علیهم السام)
سؤال 13 ـ آیا مى توانیم جلوى قبر معصوم (علیه السلام) و ضریح ایشان نماز بخوانیم؟
جواب) در فرض مذکور در صورتى که مستلزم هتک یا اسائه ادب شود جایز نیست و در صورتى هم که مستلزم هتک و خلاف ادب نباشد بنابر احتیاط واجب ترک شود. و در صورتى که فاصله زیادى تا قبر معصوم (علیهم السلام) داشته یا بین او و قبر معصوم (علیه السلام) چیزى قرار گرفته با
نیت PDF چاپ پست الکترونیکی
نیت اداء یا مافى الذمه در جائى که مردد بین اداء و قضاء باشد
سؤال 15 ـ اگر نماز واجب او به تأخیر افتاده و نمى داند که قضا شده یا نه، به چه نیتى نماز را بخواند و اگر به نیت اداء خوانده و بعد بفهمد قضاء شده آیا نمازش صحیح است؟
جواب) در مفروض سؤال در صورتى که نمى داند قضاء شده یا نه، باید بنا بگذارد بر اینکه هنوز وقت باقى است و لذا مى تواند نیت اداء نماید و همچنین مى تواند نیت مافى الذمه کند و اگر نماز را به نیت اداء بخواند و بعد بفهمد قضاء شده در صورتى که به قصد امتثال امر واقع
تکبیر PDF چاپ پست الکترونیکی
تکرار عمدى تکبیره الاحرام
سؤال 16 ـ اگر کسى عمداً تکبیرة الاحرام را تکرار کند آیا نمازش صحیح است؟
جواب) اگر تکرار سهوى باشد نماز صحیح است و اگر عمدى باشد در صورتى که علم به حکم شرعى داشته یا اینکه جاهل مقصر بوده (یعنى در جهل خود معذور نبوده) نماز او باطل است. و اما اگر جاهل قاصر بوده (یعنى در جهل خود معذور بوده) بطلان نماز بنابر احتیاط واجب است. و در
قیام PDF چاپ پست الکترونیکی
تکیه کردن بر عصا یا دیوار در حال قیام
سؤال 17 ـ آیا مى توانیم هنگامى که در نماز ایستاده ایم به دیوار یا عصا تکیه نمائیم؟
جواب) در صورتى که از روى ناچارى باشد اشکالى ندارد ولى در حال اختیار بنابر احتیاط واجب به دیوار و عصا و مانند اینها تکیه نکنید.
کسى که نمى تواند بایستد یا بنشیند
سؤال 18 ـ اگر نماز گزار قدرت بر ایستادن یا نشستن نداشته باشد و مجبور باشد به حالت خوابیده نماز بخواند به چه صورت باید روبه قبله قرار بگیرد؟
جواب) باید دراز کشیده و به طرف راست خوابیده و صورتش رو به طرف قبله باشد (به همان هیأتی که میت در درون قبر روبه قبله گذاشته مى شود) و در صورتى که نتواند به پهلوى راستش بخوابد، به پهلوى چپ بخوابد و باز صورتش رو به قبله باشد و اگر نتوانست بر دو طرف بخوابد بر
نماز با قیام بدون رکوع و سجود اختیارى یا نماز نشسته با رکوع و سجود
سؤال 19 ـ اگر نماز گزار وقتى که ایستاده نماز بخواند نتواند خم شده و رکوع و سجود نماید و مجبور است به جاى رکوع و سجود با سر اشاره کند ولى در صورتى که نشسته نماز بخواند مى تواند خم شده و رکوع و سجود انجام دهد آیا تکلیف او نماز خواندن با قیام است یا نماز خوا
جواب) مسأله دو صورت دارد: 1 ـ اگر متمکن از قیام است ولى متمکن از رکوع ایستاده نیست، باید نماز را ایستاده بخواند و براى رکوع اشاره نماید، و بنابر احتیاط واجب نماز را با رکوع نشسته اعاده نماید. 2 ـ اگر متمکن از رکوع و سجود هر دو نباشد، باید ایستاده نماز بخو
کسى که فقط در بعضى رکعات یا قسمتهاى نماز بتواند بایستد
سؤال 20 ـ اگر کسى قدرت ایستادن براى نماز را ندارد ولى در بعضى از قسمتهاى نماز توانائى ایستادن را پیدا مى کند تکلیفش چیست؟
جواب) در مفروض سؤال واجب است که قیام کند تا موقعى که احساس نمود که دیگر توانائى بر قیام را ندارد، در آن موقع بنشیند و اگر در حالى که نشسته احساس کرد که قدرت بر ایستادن دارد به همان مقدار که توانست بایستد ولى تا بدنش آرام نگرفته، نباید قرائت و اذکار واجب ن
قرائت PDF چاپ پست الکترونیکی
غلط خواندن قرائت براى جاهل مرکب
سؤال 29 ـ شخصى مدتها اعراب کلمه اى از سوره حمد را غلط مى خواند و بعضى مخارج حروف را درست ادا نمى کرد و اعتقاد و یقین داشته که قرائتش صحیح است تکلیف نماز او چیست؟
جواب) اگر در اعتقاد به صحّت قرائتش جاهل مقصّر نبوده، نماز او صحیح است، ولى بنابر احتیاط مستحب نماز هایى را که غلط خوانده اعاده نماید.
بلند خواندن حمد و سوره در نماز ظهر جمعه
سؤال 30 ـ آیا بلند خواندن حمد و سوره در نماز ظهر روز جمعه جایز است؟
جواب) بله مستحب است. والله العالم.
شنیدن آیه سجده در حال نماز
سؤال 21 ـ اگر کسى آیه سجده را تلاوت کرد و نماز گزار هم تلاوت آیه سجده دار را شنید تکلیفش چیست؟
جواب) اگر آیه سجده به گوش او خورد بدون اینکه قصد کند آن را بشنود سجده واجب نیست، ولى اگر استماع کرد (یعنى با اختیار خود آن را گوش داد) با سرش اشاره به سجده نموده و نمازش را تمام کند و بعد از نماز بنابر احتیاط مستحب سجده بنماید.
ادغام «خیر من الف شهر»
سؤال 28 ـ آیا ادغام تنوین و نون ساکنه در حروف یرملون مثلا در سوره قدر ادغام تنوین کلمه خیرٌ در میم کلمه من الف شهر یا در ذکر الف شهر یا در ذکر صلوات ادغام تنوین دال در محمد (صلی الله علیه وآله )در «واو» واجب است؟
جواب) خیر، ادغام تنوین و نون ساکنه در حروف یرملون واجب نیست ولى احتیاط مستحب ادغام نمودن است.
وقف به حرکت
سؤال 24 ـ آیا در قرائت نماز جایز است به حرکت وقف کنیم؟ مثلاً بگوئیم «ایاک نعبُدُ» و دال را ضمّه قرائت کرده و بر آن وقف کنیم و بعد بگوئیم «و ایاک نستعین»؟
جواب) بنابر احتیاط واجب وقف به حرکت جایر نیست.
مدّ «تنزّل الملائکه»
سؤال 27 ـ آیا در تنزّل الملائکه واجب است ملائکه را مدّ بدهیم؟
جواب) واجب نیست ولى بنابر احتیاط مستحب مدّ آن رعایت شود.
وصل به سکون
سؤال 25 ـ آیا مى توانیم کلمه اى را که آخرش ساکن قرائت شده به کلمه بعدى وصل کنیم؟
جواب) مانعى ندارد، ولى احتیاط مستحب این است که وصل به سکون ننمائیم.
مدّ «ولا الضّالین»
سؤال 26 ـ آیا مدّ در کلمه «ولا الضالین» واجب است؟
جواب) بله
گفتن بسمله در قرائت بدون تعیین سوره
سؤال 22 ـ اگر کسى در حین قرائت بسمله را به عنوان آیه قرآن بدون تعیین سوره آن بگوید آیا کفایت از بسمله سوره اى که مى خواهد در قرائت بخواند مى نماید؟
جواب) در مفروض سؤال کفایت نمى کند و باید گفتن بسمله را اعاده نموده و سوره خاص آن را تعیین کند.
قرائت بلند به جاى آهسته و بر عکس
سؤال 31 ـ اگر در جائى که باید نماز را بلند بخواند آهسته بخواند و بر عکس در جائى که آهسته خواندن واجب است آن را بلند بخواند نماز صحیح است یا باطل؟
جواب) در مفروض سؤال اگر عمداً باشد نماز باطل و اگر از روى فراموشى یا ندانستن حکم شرعى باشد نماز صحیح است. و اگر در بین خواندن حمد و سوره هم بفهمد که اشتباه خوانده لازم نیست مقدارى را که خوانده دوباره بخواند.
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمدحسن دولابی ( چهارشنبه 88/6/11 :: ساعت 4:56 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
موسیقیاحکام نمازطبق رساله مرجع عالیقدرشیعه آیت الله العظمی وحیدخراسانیمواعظ پیامبراسلام به ابوذرامام زمان درکجا زندگی میکنند؟کشتار شیعیان عراق با تحریک علمای وهابی سعودی[عناوین آرشیوشده]